fbpx
Home Slapen Hoe kan ik kalm blijven als mijn kindje niet gaat slapen?

Hoe kan ik kalm blijven als mijn kindje niet gaat slapen?

bij Mildred

‘Soms word ik echt heel kwaad als mijn kindje niet gaat slapen. Hoe kan dat, en hoe kan ik mezelf kalmeren?’ Die vraag krijg ik regelmatig binnen. Daarom deze week een korte uitleg en tips hoe het komt en wat je kan doen.

Kindjes slapen niet zoals we verwachten. Dat kan soms voor oplopende frustraties en strijd zorgen rond het slapen van je kindje. Niet alleen tussen jou en je partner: soms kan je ongelofelijk kwaad worden op dat kleine kindje dat je in je armen houdt.

Maar hoe komt dat nou eigenlijk? En wat kan je daaraan doen?

Waarom verwacht je dit?

Mijn eerste tip is: waar komen jouw ideeën vandaan over het slapen van je kindje? In de cursus zit zelfs een hele dag waarbij ik je help om hier goed over na te denken. Wat blijkt?

Dit blijkt voor veel moeders de meest bepalende dag uit de cursus te zijn! Want waaróm verwacht je eigenlijk dat je kindje zelf in slaap moet vallen? Dat hij of zij in een bedje moet slapen? Dat je kleintje door moet slapen?

Als je daar écht over nadenkt, zal je merken dat het vaak ideeën zijn van films, familie en vriendinnen. Biologisch en wetenschappelijk gezien is er geen enkele basis voor deze gedachtegangen namelijk.

Probeer daarom helder te krijgen: van wie moet je kindje zo slapen? Als je dat weet, kan je soms al heel veel pijn en strijd weer loslaten.

Korte slaapjes zijn oké

Een ander idee dat altijd sluimert, is dat een dutje minstens een uur ofzo moet duren. Van wie?! Onderzoek laat zien dat slaapjes vanaf 30 minuten net zo goed zijn als die van 90 minuten. Oké, je hebt er soms wat meer, maar dat is eerder jouw probleem dan van je kindje.

Ik leg in deze blog/video daar meer over uit: help, mijn kindje doet alleen maar hazenslaapjes.

Op de rug in hun eentje ligt niet zo best

Nog zo’n idee dat we allemaal normaal vinden: je kindje moet op z’n rug op een matras slapen. Maar weer is de vraag: van wie? Kijk je naar de bouw en de manier waarop een kindje kan onstpannen, dan is dat niet op z’n rug met de meest kwetsbare organen open en bloot. Tel daarbij dat harde matras op en jij die uit de buurt bent: alle alarmbellen gaan af. Dat is niet gek, dat is juist normaal!

Stel je verwachtingen bij

Dus vraag jezelf af: waar komen jouw ideeën vandaan? En daarna: groeit je kindje goed? Is hij of zij vrolijk? Probeer het dan los te laten. Schema’s werken vaak niet. Het aanpassen van je verwachtingen kan al een wereld van verschil maken.

Als je toch boos wordt

Zelfs als je bovenstaande helder hebt, kan je soms je geduld verliezen. Ook ik kan soms nog boos worden rond bedtijd, omdat ik gewoon even rust wil bijvoorbeeld. Of omdat er teveel werk ligt te wachten.

Dan kan je gebruik maken van de box-ademhaling. Deze manier van ademen wordt bijvoorbeeld door de Navy SEALs gebruikt, een Amerikaanse speciale eenheid.

Wat doet deze ademhaling?

Als je zo ademt, breng je binnen een paar keer ademen je vecht, vlucht en bevries reactie tot stilstand.

Als je kindje niet gaat slapen zoals je wilt, kan je heel kwaad worden.
Als je kindje niet zo lang slaapt, kan je heel kwaad worden.
Als je kindje voor de zevende keer ‘s nachts wakker wordt, kan je heel kwaad worden.

Je lijf wil maar één ding: vechten. Je kindje wordt de vijand. Jij weet wel dat je kindje dat niet is, maar je voelthet niet op zo’n moment.

Je ademt als volgt:

Vier tellen langzaam in door je neus.
Hou je ademhaling vier tellen vast.
Adem vier tellen langzaam uit door je neus.
Hou vier tellen vast.

Bij voorkeur heb je een hand op je buik en op je hart en je ogen dicht. Zo kan je echt bewust ademhalen. Maar gewoon oefenen, terwijl je voedt, knuffelt of in slaap valt, is ook prima.

Probeer dit vijf minuutjes per dag te oefenen, bijvoorbeeld bij de ochtendvoeding.

Deze oefening wordt overal ter wereld gebruikt om tot rust te komen. Om uit de vecht, vlucht en bevries reactie te komen. Je kan hem gebruiken als je getriggerd wordt, boos wordt, je geduld verliest.

Online cursus Slaap Vanuit Verbinding

Wil je begrijpen waarom je zo kwaad kan worden van je niet slapende kindje? Wil je meer technieken om rustig te blijven? Wil je begrijpen waarom je kindje slaapt zoals hij slaapt?

In de cursus Slaap Vanuit Verbinding leer je dit, en nog veel meer. Zo blijf je kalm, rustig en begripvol als je kindje niet slaapt zoals je had gehoopt.

Dan kan je daarna liefdevol starten met veranderingen aanbrengen in het slapen van je kindje. Vanuit liefde in plaats vanuit frustratie of boosheid. Hoe kostbaar is dat?

Je vindt meer informatie op deze pagina: Online Cursus Slaap Vanuit Verbinding.

Je las een blog van Mildred – de moeder achter Liefde van een Moeder

Wil je meer rust rondom het slapen van je kindje? Dit kan ik voor je betekenen:

 > De gratis minicursus over Doorslapen: de basis van het doorslapen en hoe je je kindje kan helpen.

 > De online cursus Slaap Vanuit Verbinding: In deze cursus leer je alles wat je nog niet wist rondom slapen, en ga je aan de slag met het verbeteren van jullie dutjes en nachten.

Wil je mijn hele verhaal lezen? Ik deel het hier met je. 

0 reactie

Dit vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter